דלג לתוכן העמוד דלג לתפריט נגישות

מה התכנית מציעה?

מה התוכנית מציעה


מגורים

התכנית מציעה להרוס את הבניינים הישנים בשכונה ולהקים במקומם מבנים חדשים. בנוסף מציעה התכנית לבנות בקרקע פנויה הנמצאת ליד השכונה (שנקראת 'קרקע משלימה'), בנייה אשר תאפשר לתושבי השכונה לגור בבניינים חדשים בגובה של 9 או 18 קומות. כתוצאה מהבנייה, תגדל כמות התושבים המתגוררים בשכונה.
כיום יש בשכונה 1,629 דירות. התוכנית מאפשרת לבנות עוד כ- 8,000 דירות חדשות (אם כל השכונה תיבנה מחדש). כמחצית הדירות ייבנו ליד השכונה באזור של ה'קרקע המשלימה'. אם כל השכונה תעבור התחדשות היא תהפוך לשכונה גדולה וחשובה בעיר. כיום גרים בה כ- 7,000 תושבים ובעתיד הרחוק יוכלו לגור בה כ- 30,000 תושבים.

מפת מגורים

 

מבני ציבור ושטחים פתוחים

התכנית מחזקת את המרכז הקהילתי והציבורי בלב השכונה כמרכז לכל תושבי השכונה ומוסיפה עוד שטחים שנדרשים עקב תוספת האוכלוסייה למבני ושירותי ציבור, ביניהם:

  • מוסדות חינוך חדשים (37 כיתות מעון, 43 כיתות גן ו- 284 כיתות בית ספר), תחנות לבריאות המשפחה (2 חדשות), מועדוני נוער (2 חדשים), בתי כנסת (6 חדשים), מגרשי ספורט (3 חדשים), מוזיאון לתרבות יוצאי אתיופיה וכדומה.
  • הוספת גנים וגינות ציבוריות לרווחת התושבים באזורים שונים ברחבי השכונה בהיקף של 100 דונם.
  • התכנית לא מגדירה מה יהיה המיקום המדויק של כל אחד מהמוסדות הללו. היא כן מגדירה כמה שטח צריך לאותם מוסדות (חלקם בתוך מבני מגורים וחלק במבני ציבור).
     

שימוש בתכנית המוצעת

 

 

שטחים לתעסוקה, למלאכה ולמסחר

  • שדרוג אזור התעשייה הקיים באמצעות הכנסת עוד מוקדי מסחר ומשרדים לאזור.
  • בחלק מהבניינים ברחובות טוכמן וגבריאלוב תהיה אפשרות להוסיף קומת מסחר בקומת הקרקע.
  • בניית מרכזים מסחריים חדשים בשטח החדש שעתיד להתווסף לשכונה ('הקרקע משלימה').
  • הגדלת כמות מוקדי התעסוקה בשכונה.

מפת שטחים לתעסוקה, למלאכה ולמסחר

 

תנועה ותחבורה

  • כניסה נוספת לשכונה מכביש 411 ויצירת כניסה נוספת לשכונה מדרום.
  • רשת של שבילי אופניים ושבילי הליכה.
  • שיפור החיבור לתחנת הרכבת.
  • בניית קיר אקוסטי מגן בצמוד לכביש 411.
  • בניית כביש חדש באזור התעשייה.
  • תכנון צומת חדשה המחברת את רחוב טוכמן לכביש 411.
  • התאמת צמתים קיימות לנפחי התנועה העתידיים.
  • חיבור טוב יותר של השכונה לעיר.
  • הרחבת ושדרוג כבישים קיימים

מפת והדמייה של אזור התעסוקה והתעשייה

 


היבטים חברתיים בתכנית:

חשוב להבין, התכנית לא עוסקת בכל הנושאים וישנם נושאים רבים שעליהם ניתן להשפיע באמצעות משא ומתן עם היזם.

 

במה התכנית קובעת ומה קשור למשא ומתן עם היזם?

מה קובעת התכנית על מה אפשר לשאת ולתת עם היזם?
מה יהיה הגובה המירבי של הבניין באיזו קומה ובאיזה צד של הבניין תהיה הדירה שאקבל בתמורה לדירה הישנה  
מה יהיה גודל הדירות בבניין מה יהיה גודל הדירה החדשה שלי
מה מינימום מקומות החנייה שיהיו לכל דירה מה יהיה סטנדרט הבנייה
איפה יהיו השטחים הציבוריים בשכונה ומה יהיה גודלם איך יראה הבניין מבחוץ ומבפנים
היכן יהיו מוסדות הציבור בשכונה ומה יהיה גודלם (חינוך, דת, קהילה וכולי) אלו בטחונות כלכליים אקבל מהיזם כדי להבטיח את עצמי
היכן יעברו הכבישים בשכונה והיכן תהיה חניה ציבורית כמה מקומות חנייה יהיו לדירה שלי והיכן הם יהיו
היכן יהיו מוקדי מסחר ותעסוקה בשכונה האם יהיה לי מחסן ואיפה הוא יהיה
גודל דירה מינימלי האם היזם ישלם עלויות אחזקה ולכמה שנים
  כמה זמן תיקח הבנייה
  איפה אגור לאורך תקופת הבנייה
  איפה אגור לאחר השלמת הבנייה: בחלקת ההשלמה או בשטח בו גרתי עד היום.
  האם לאורך הבנייה ישלם היזם לבעל הדירה דמי שכירות על דירה או יספק מגורים חלופיים.
 

מה יש בתכנית


דמי אחזקה:

כידוע, אחזקת מבנה חדש גבוהה יותר ממבנה ישן. דמי וועד הבית בבניינים החדשים יגדלו ביחס לתשלום בבניינים הקיימים. אחד המנגנונים שהתכנית מציעה כדי לגשר במידה מסוימת על פער זה הוא מנגנון דמי אחזקה. החישוב הכללי אותו ערך שמאי התכנית (בו מחשבים כמה זכויות בינוי צריך להוסיף) מאפשר ליזם לממן עבור הדיירים הוותיקים את דמי וועד הבית, בבית החדש ,לתקופה של חמש שנים. כדי לממש אפשרות זו צריכים בעלי הדירות לדרוש זאת מהיזם בשלב המשא ומתן על ההסכם.
לחילופין ניתן לסכם עם היזם על קבלת דירה קטנה יותר ואת יתרת השווי לקבל במזומן, אשר ישמש את הדיירים למימון ועד בית לטווח ארוך.

 

מה יהיה עם דיירי הדיור ציבורי?

משרד הבינוי והשיכון פיתח מנגנונים שיאפשרו לתושבי הדיור הציבורי להמשיך ולהתגורר בשכונה ללא תוספת בשכר הדירה וללא תוספת עלויות ועד בית.